Zo pak je concentratieproblemen aan!
Of je nu op kantoor of thuis werkt, je concentreren kan soms moeilijk zijn. Nog even snel op een appje reageren. Oh, die collega heeft iets nodig. Waarom zitten ze daar zo luid over hun vakantie te praten? Gelukkig zijn er manieren om te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van afleiding! Daar gaan we in dit artikel op in.
Vijf tips om je concentratie te verbeteren en de productiviteit te verhogen
- Zorg voor zo min mogelijk omgevingsruis.
De omgeving kan een grote afleiding vormen. Zet daarom de meldingen op je telefoon uit en blokkeer social media tijdelijk. Ook je directe omgeving kan voor ruis zorgen. Hierom kan het handig zijn om te kijken naar mogelijkheden tot akoestiek kantoor verbeteren
- Deel grote taken op in kleinere taken.
Een groot project kan nogal overweldigend zijn. Maar als je dit project opdeelt in verschillende kleine projectjes wordt het ineens een stuk overzichtelijker.
- Gebruik de pomodoro methode
De pomodoro techniek is een techniek die je kan helpen om productief te blijven. Het idee is dat je je tijd opdeelt in tijdsvlakken van 25 minuten. Deze 25 minuten ben je ook echt volledig aan het werk, alle afleidingen kunnen wachten tot deze minuten op zijn. Na 25 minuten neem je vijf minuten pauze. Na vier tijdsvlakken kun je een wat langere pauze nemen.
- Zorg dat je werkomgeving goed is.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je werkomgeving prettig is om in te werken. Zorg er daarom voor dat deze netjes is en dat je alles wat je nodig bent snel en makkelijk kunt vinden.
- Ga in een stilteruimte zitten.
Een stilteruimte is een uitkomst als je je moet concentreren. Deze ruimtes zijn immers zoals de naam al zegt ontworpen voor stilte. Hier kun je aan de drukte van je collega’s ontsnappen en wordt je productiviteit verhoogt.
Akoestiek op kantoor
We hebben het in tip 1 al even besproken, maar één van de beste manieren om productiviteit te verhogen is om omgevingsruis zoveel mogelijk te verminderen. Dit kan door te werken aan het akoestiek kantoor verbeteren. In een kantoor waar de akoestiek goed is zullen geluiden beperkt blijven tot hun directe omgeving en niet door de hele zaal galmen. Hopelijk helpen deze tips je om je te kunnen concentreren op het werk en om productiever te zijn.